• Ugrás az elsődleges navigációhoz
  • Skip to main content
Személyiségfejlesztő Centrum

Személyiségfejlesztő Centrum

  • Főoldal
  • Rólunk
  • Szakembereink
  • Hogyan dolgozunk?
    • Egyéni módszerek
    • Csoportos módszerek
    • Párkapcsolati konzultáció
    • Áraink
    • Gyakori kérdések
  • Kapcsolat
  • Blog
  • Események

Hogyan neveljünk érzelmileg egészséges gyermeket? – 2. rész

Személyiségfejlesztő Centrum · 2021.10.13. · Szólj hozzá!

A múlt heti cikkben az elutasító és helytelenítő szülők tulajdonságait boncolgattuk, ebben a 2. részben az egyre inkább elterjedő lassiez-faire és az érzelmi fejlesztő szülő ismérveit vesszük górcső alá.

A laissez-faire nevelési stílusú szülő nem szab gátat a gyermeke érzelmi megnyilvánulásainak, sőt megvigasztalja, ha annak negatív érzései vannak. Feltétel nélkül elfogadják a gyermek érzéseit, együttéreznek velük, biztosítják őket, hogy bármin is mennek keresztül, anya és apa mindig mellettük áll.
Mindezek mellett azonban nem adnak iránymutatást gyermeküknek a viselkedésére vonatkozóan és nem tanítanak problémamegoldó technikákat neki. Túlzottan engedékenyek és nem jelölnek ki határokat.

Hibák, amit a laissez-faire nevelési stílusú szülők elkövethetnek:

  • Nem hajlandóak útmutatást adni gyermeküknek, arra vonatkozóan, hogyan kezeljék a negatív érzéseiket.
  • Szabadon ráhagyják a gyerekekre még a szélsőséges viselkedéseket is. Úgy gondolják hadd fejezze ki szabadon a gyerek az érzelmeit, ezzel a szülői feladatuk le is van tudva.
  • Nem tanítják meg a gyermekeknek, hogyan oldják meg a problémáikat.
  • Nem jelölik ki a viselkedési határokat.

Ennek következményeként, ha a gyermek dühös, agresszívvá válhat és másokat bánthat szavaival, vagy tetteivel. Ilyenkor például a szomorú gyermek, aki vigasztalanul sír nem fogja tudni, hogyan nyugtathatná meg magát. Ezek a szituációk egy még kevés élettapasztalattal bíró gyermek esetében ijesztőnek tűnhetnek és nem tudja hogyan kerülhetne ki belőlük, elbizonytalanodhat.

E mögött a nevelési stílus mögött is a szülő saját gyermekkorában kereshető a válasz. Akit gyermekkorában bántalmaztak és soha nem engedhette szabadjára a haragját és frusztrációját, azt frusztrálhatja a szülőség és sokszor elfogy a türelme. Ha valaki azt a mintát kapta, hogy rejtse el a negatív érzéseit, az megtanulta elrejteni a szomorúságát, megtanult visszahúzódni magába.
Ennek a nevelési stílusnak az a hatása a gyerekekre, hogy nem tanulják meg szabályozni az érzelmeiket, emellett gondot okozhat számukra a koncentrálás, a barátkozás és a közös játék másokkal.
Mivel szinte semmilyen segítséget nem kapnak a felnőttektől, nem tanulják meg szabályozni érzelmeiket. Amikor dühösek vagy szomorúak, képtelenek megnyugtatni magukat. A koncentráció és az új készségek elsajátítása is nehézséget okozhat számukra. A szociális készségeik alulfejlettek.

A szülők mindent elfogadó hozzáállásával az a szándékuk, hogy minden lehetőséget megadjanak a gyereküknek a boldogságra. De mivel elmulasztanak segítséget nyújtani ahhoz, hogyan is kellene kezelniük a negatív érzelmeket, a gyerekek ugyanazokkal a problémákkal szembesülnek, mint az elutasító vagy helytelenítő szülők gyermekei, érzelmi intelligenciájuk hiányos és nincsenek felkészítve a jövőre.

Az érzelmileg fejlesztő szülő hasonlít abban a laissez-faire nevelési stílusú szülőre, hogy feltétel nélkül elfogadja a gyermeke érzéseit. Ellenben lehetőséget lát a gyermek negatív érzelmeiben arra, hogy közelebb kerüljön hozzá és útmutatást adjon neki a megoldást illetően. Türelmes gyermekével, akkor is képes időt eltölteni vele, ha az szomorú vagy dühös.
Megfelelő önismerettel rendelkezik, tisztában van saját és mások érzéseivel, és jogosnak is tartja őket. Ismeri a gyermeke érzelmi állapotát, akkor is, ha az nem szélsőséges. Nem szorong a gyermeke negatív érzelemnyilvánításától, ilyen esetekben nem érzi, hogy elveszítené a kontrollt. Tiszteletben tartja a gyermeke érzéseit és nem űz gúnyt belőle. Nem írja elő a gyermekének, hogy hogyan kellene éreznie. Inkább útmutatást ad, mint hogy azt érezné neki kell megoldania a gyermeke problémáit. Amikor felszínre kerülnek az érzelmek figyelmesen végighallgatja a gyereket, együttérzéséről biztosítja, sőt segít megnevezni az érzéseket. Útmutatást ad, hogyan szabályozhatja érzelmeit, kijelöli a határokat és elmondja az érzelmek elfogadott kifejezési módját, problémamegoldó technikákat tanít neki.

Amit az érzelmi fejlesztő szülők tesznek:

  • Kalauzolják gyermeküket az érzelmek világában.
  • Nem állnak meg az elfogadásnál, hanem kijelölik az oda nem illő viselkedés határait.
  • Tanítják gyermeküket, hogy hogyan szabályozzák érzelmeiket.
  • Segítenek nekik felismerni és kifejezni az érzelmeket.
  • Promlémamegoldó technikákat tanítanak.
  • Tudatában vannak saját és szeretteik érzéseinek.
  • Úgy gondolják, hogy minden érzésnek, még a negatívaknak is megvan a maga szerepe az életükben.
  • Igyekeznek egy hullámhosszra kerülni gyermekükkel azért, hogy az ő perspektívájából is lássák a dolgokat.
  • Bátorítják a gyermekeiket, hogy őszintén mutassák ki az érzéseiket.
  • Bármilyen érzést elfogadnak, de az olyan viselkedést nem, ami saját vagy mások ártalmára lehet.
  • Nem próbálják meg megóvni gyermeküket az érzelmileg túlfűtött szituációktól.
  • Nem félnek bocsánatot kérni gyermeküktől, ha olyasmit mondanak vagy tesznek, ami fáj neki.

Nem könnyű egy szülő számára távolról figyelni, ahogy gyermeke megküzd a problémáival, az érzelmi fejlesztő szülők mégsem érzik úgy, hogy mindent nekik kellene megjavítaniuk, ami elromlik a gyermek életében. Az ilyen nevelési stílusú szülők tisztában vannak a saját életükben felbukkanó érzelmek hatalmával és céljával, megfelelő önismerettel és önreflexióval rendelkeznek, modellül szolgálnak gyermekük számára. A gyermekük megtanulja, hogy ha osztozik mások szomorúságában, az az intimitás és a kötődés magasabb szintjére vezet.
Az ilyen típusú gyerekek mindig pontosan tudják, hogy melyik viselkedésnek mi a következménye, a szülők pedig azt tapasztalják, hogy a magatartásproblémák csökkennek.

A gyermek érzelmi fejlesztésének 4 lépése:

  1. A szülők következetesen reagálnak akkor is, amikor a gyermek érzelmei még alacsony intenzitással izzanak, tehát a gyermek megkapja a kívánt figyelmet.
  2. A gyermek elsajátítja az önnyugtatás művészetét, stresszes helyzetben is nyugodt tud maradni.
  3. A szülők nem helytelenítik a gyermek érzéseit, kijelölik a határokat és következetes szabályokat állítanak fel.
  4. Eközben megerősödik a szülő és gyermek közötti kapcsolat, ezért a gyerekek érzékenyebben reagálnak a szülői kérésekre. Ezek a gyerekek bizalmast és szövetségest látnak a szüleikben, akiknek örömet akarnak szerezni, nem pedig csalódást okozni.

Ezek a gyerekek megtanulnak bízni az érzéseikben, szabályozni azokat és megoldani a problémáikat. Stabil az önértékelésük, jól tanulnak és jól kijönnek a társaikkal.

Márton Györgyi

Felhasznált irodalom:
John Gottman, Joan Declaire – Gyerekek érzelmi intelligenciája, Nevelés szívvel-lélekkel Jaffa Kiadó Budapest 2016.

Fotó:
Greg Rosenke, forrás Unsplash.com

EQ, Érzelmi intelligencia, Önismeret, Pszichológia, Személyiségfejlesztés

Reader Interactions

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Copyright © 2022 · szemelyisegfejlesztocentrum.hu · info@szfc.hu

  • Gyakori kérdések
  • Kapcsolat
  • Adatkezelési Nyilatkozat
  • Facebook
  • Linkedin
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT