Az ember legalapvetőbb szükséglete a szeretet és a gyengédség iránti igény. A biztos tudat, hogy tartozik valakihez, aki fontosnak tartja őt. Az a gyermek, akinek ez a mély belső szükséglete be van töltve, minden valószínűség szerint érett felnőtté válik. E nélkül azonban érzelmi fejlődése és kapcsolatteremtési készsége csorbát szenvedhet. Minden gyermekben van egy szeretettank, melynek meg kell telnie szeretettel. Ha úgy érzi, hogy szeretik, akkor kiegyensúlyozott lesz, mikor azonban szeretettankja kiürül, rosszalkodni kezd. A gyermekek viselkedésének hátterében nagyrészt a szeretet utáni kielégítetlen sóvárgás rejlik. Tehát a helytelen viselkedés majdnem mindig kielégítetlen szeretetvágyunk célt tévesztett megnyilvánulása. A szeretet iránti mély igény azonban nem csupán a gyermekkor sajátossága. Ez az emberi szükséglet végigkíséri egész életünket.
A szerelem élménye átmenetileg kielégíti szeretetéhségünket, azonban miután leereszkedünk a szerelem érzelmi magaslatáról, szeretetvágyunk elemi erővel tör felszínre, mert ez a legmélyebb és soha el nem múló érzelmi szükségletünk. A házasságban élő embernek legfőbb vágya, hogy érezze társa szeretetét. Ez az igényünk mélyen a természetünkben gyökerezik, az anyagiak sem pótolják, pótolhatják. Az elszigeteltség pedig sorvasztóan hat az emberi lélekre.
A gyerekekhez hasonlóan a felnőtteknek is van szeretettankjuk. Az érzelmi egészséghez feltétlenül szükség van arra, hogy szeretetvágyunk be legyen töltve. Akkor érezzük magunkat biztonságban, ha társunk elfogad bennünket, és elszántan törődik jóllétünkkel.
Gary Chapman Egymásra hangolva című könyvében 5 különböző szeretetnyelvet írt le, mint az elismerő szavak, minőségi idő, ajándékozás, szívességek és a testi érintések.
A dicsérő szavak és az elismerő kijelentések a szeretet hathatós közvetítői. Minél egyszerűbb és közvetlenebb, annál kifejezőbb. A bátorításhoz empátiára van szükség, arra a képességre, hogy a társunk szemszögéből lássuk a világot. Meg kell értenünk, ő mit tart fontosnak. Biztatásunk azt fejezi ki számára, hogy törődünk vele, és segíteni szeretnénk neki, mert hiszünk benne és a képességeiben.
A szeretet mindig kedves, ha tehát szavakban is közölni szeretnénk szeretetünket, gyakran kell jó szót mondanunk egymásnak. Azonban, ugyanannak a mondatnak kétféle jelentése is lehet, attól függően, hogyan mondjuk. Mivel társunk rendszerint nem a kimondott szavaink, hanem a hangsúlyunk alapján értelmezi az üzenetünket.
A minőségi idő azt jelenti, hogy osztatlan figyelmet szentelünk valakinek. A társunkra szánt idő a szeretetünket közvetíti. A minőségi idő lényege az együttlét. Ez nem csupán fizikai közelséget jelent. A minőségi idő nem azt jelenti, hogy ezalatt mindig egymás szemébe nézünk, sokkal inkább azt, hogy együtt csinálunk valamit, és teljes figyelmünket a másiknak szenteljük. A közös tevékenységben együtt töltött idő azt fejezi ki, törődünk egymással, és élvezzük egymás társaságát. Legyen szó egy meghitt beszélgetésről vagy akár közös tevékenységről, fontos szerepet játszik az emberi érzelemben.
Az ajándék kézzel fogható jele annak, hogy valaki ránk gondolt. Nem az számít, hogy mennyibe került. Azért olyan becses számunkra, mert a szeretetet jelképezi. Az anyák féltve őrzik a gyermekeiktől kapott ajándékokat. A szeretet és az adni vágyás szoros összefüggését jelzi, hogy a gyermekek kicsi koruktól kezdve szívesen ajándékozzák meg szüleiket.
Az ajándék a szeretet látható jelképe, melyek némelyek számára különösen fontosak. Vannak, akik az esküvő után többé le sem veszik az ujjukról a jegygyűrűt. Mások egyáltalán nem hordják. Ez is azt mutatja, hogy az emberek különböző szeretetnyelveket beszélnek. Akinek az ajándékozás az elsődleges szeretetnyelve, az nagy becsben fogja tartani a társától kapott gyűrűt, az évek során kapott többi ajándékot is féltve őrzi, mint társa szeretetének megnyilatkozásait. Fontos, hogy ajándékként ne csak a tárgyi ajándékokra gondoljunk, hiszen a jelenlétünket is ajándékozhatjuk.
A vacsora megfőzése, a szemetes kivitele, az asztal megtérítése, a mosogatás, a porszívózás, a baba tisztába tevése, a kocsi lemosása, hosszasan sorolhatnánk mi minden minősül szívességnek. Figyelmesség, tervezés, idő és igyekezet kell hozzá, és ha pozitív hozzáállással tesszük, akkor a szolgálatkészségnek ezek a cselekedetei valóban a szeretetünk kifejezései lesznek.
Kéréssel forduljunk szeretteink felé, ne követelőzzünk. Bírálataink többnyire szoros kapcsolatban állnak saját érzelmi szükségleteinkkel. Mikor elégedetlenségüknek adunk hangot, valójában szeretetéhségünket fejezzük ki. Ha ezt megértjük, talán megfelelőbben tudunk reagálni társunk bíráló megjegyzéseire is.
Régóta tudjuk, hogy a testi érintés a szeretet kifejezésének egyik módja. Számos fejlődéslélektani kutatás is igazolja, hogy azoknak, akiket ölbe vesznek és megölelnek, az érzelmi élete sokkal egészségesebben fejlődik azoknál, akiknek hosszú időszakokra nélkülözniük kell a fizikai kontaktust. Tehát a testi érintés nyelvén is kifejezhetjük szeretetünket.
A testi érintés nem kevésbé fontos a házasságban sem. A kézfogás, a csók, az ölelés, a szexuális érintkezés mind-mind a szeretet kifejezésének eszköze. Akik számára a fizikai érintés a legkifejezőbb szeretet nyelv, ennek hiányában nem biztosak társuk szeretetében.
A fizikai érintés létrehozhat vagy megszakíthat egy kapcsolatot. Közvetíthet gyűlöletet és szeretetet is, sőt annak, akinek ez az elsődleges szeretetnyelve, a testi érintés sokkal kifejezőbb, mint maga a „gyűlöllek” vagy „szeretlek” szó. A pofon minden gyermeket sért, de megsemmisítő erejű lehet annak, akinek a testi érintés az elsődleges szeretetnyelve. Egy gyengéd ölelés szeretetet közvetít minden gyermek felé, de alapvető érzelmi szükséglete annak a gyermeknek, akinek ez a szeretetnyelve. Ugyanígy van ez a felnőtteknél is.
Ha azt akarjuk, hogy a társunk szeretettankja mindig tele legyen, tudnunk kell, melyik szeretetnyelv a legfontosabb számára.
De ismerjük-e a saját szeretetnyelvünket?
Elsőként gondoljuk végig, mit kérünk legtöbbször a társunktól?
Valószínűleg azt, amire leginkább szükségünk lenne ahhoz, hogy szeretetét érezzük.
Másodszor gondolkodjunk el azon, hogy mivel okozza a társunk a legnagyobb fájdalmat számunkra?
Legnagyobb sérelmeink rávilágítanak mély belső szükségleteinkre.
Végül ismerjük fel, hogyan szoktuk szeretetünket kimutatni a társunk iránt?
Ebből is következtethetünk arra, hogy melyik szeretetnyelv áll hozzánk legközelebb.
Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása hozzásegíthet elsődleges szeretetnyelvünk megállapításához.
Felhasznált irodalom:
Gary Chapman Az 5 szeretetnyelv: Egymásra hangolva, Harmat Kiadó Budapest 2018.
Fotó:
Jamez Picard, forrás Unsplash
Vélemény, hozzászólás?