Lassan véget ér a nyári szünidő, és ismét elindul az iskola. Azonban a játékra mindig találhatunk okot és időt, legyen szó nyaralásról vagy a szürke hétköznapokról. Ez nem csak akkor fontos, ha szülők vagyunk, és gyermekeink miatt “muszáj” játszani. Felnőttként is elengedhetetlen, hogy nyitottak legyünk a felfedezésre, a kalandra. Dr. Kádár Annamária így ír erről a Mesepszichológia 2. című könyvében: “…ha nem vigyázunk gyermeki lelkületünkre, akkor a legfontosabb erőforrásunkat veszíthetjük el. Ez a legtöbbször szinte észrevétlenül történik meg, ezért tudatosan kell óvnunk, védenünk a szabad, játékos gyermeki énünket, aki hisz a csodában, a varázslatban, a változásban, akinek merész álmai vannak, fantáziája határtalan, álmai égig érnek. Még akkor is, ha a “felnőttek” olykor kritikus megjegyzésekkel illetnek emiatt.”
A játék, számos más pozitív hatása mellett, arra is kiválóan alkalmas, hogy általa hatékonyan fejlesszük az érzelmi intelligenciát. Már egészen gyerekkortól, de felnőttként is ugyanúgy. Ebben nagy segítségünkre lehetnek a különböző, játékos fejlődési feladatok. Az érzelmi intelligenciát Daniel Goleman amerikai pszichológus a következő kompetenciaterületek mentén határozta meg:
- önismeret, önbizalom
- önirányítás, önkontroll
- motiváció
- empátia
- szociális készségek: kommunikáció, együttműködés, konfliktuskezelés
Lássunk néhány játékot ezekre a területekre óvodás, iskolás korú gyerekeknek. Természetesen a játékok szinte a végtelenségig variálhatók, illetve ez csak egy apró betekintés egy feneketlen kútba. 🙂
Állati ébredés
Beszéljük meg elalváskor, milyen állatként ébredj másnap. Vedd fel ennek az állatnak a tulajdonságait. Mancsodat (karodat) hanyatt fekve lassan nyújtsd előre, közben ásítozz. Vegyél egy jó mély levegőt, jobb lábadat emeld fel, fújd ki a levegőt és engedd vissza. Ugyanezt csináld meg a másik lábaddal is.
Ezután ülj az ágyad szélére, két lábad érjen a földre. Belégzéskor emeld fel a karod, majd fújd ki a levegőt, és utánozd a kiválasztott állat hangját. Ezt ismételd meg háromszor.
Kelj fel, járj helyben, rázd meg a karjaidat, lábaidat.
Befejezésként igyál egy pohár vizet, gyümölcslevet, kakaót!
A reggeli felkelés nem mindig megy könnyen. Ezzel a játékos gyakorlattal motiválhatjuk és energetizálhatjuk a gyerekeket.
Utazás az érzékszervek birodalmába
Nyaraláskor, vízparton, erdei kiránduláson vagy városnéző sétán, de akár az otthonunkban is számtalan lehetőségünk van arra, hogy a gyerekek érzékszerveit megdolgoztassuk.
Látás:
Figyeld meg, milyen a környezet! Milyenek a növények? Milyen a part, az erdő, a város? Milyenek a színek? Hogyan változik a táj? Mi az, amit először észrevettél?
Ízlelés:
Melyik fagyi ízlik leginkább, melyik legkevésbé? Milyen gyümölcsöt, zöldséget, ételt kóstolnál meg, amit eddig nem ismertél? Mi volt a mai nap legfinomabb íze?
Szaglás:
Van-e illata a víznek? Milyennek érzed a bőrödet, amikor sokat süti a nap? Mit érzel, amikor az erdőben vagy? Szagold meg az ételeket, italokat mielőtt megkóstolod!
Hallás:
Miket hallottál az utazás során? Milyen a strand, a víz hullámzásának hangja? Mit hallasz az erdőben és mit egy faluban, városban? Mi az első hang, amikor felébredsz és az utolsó, mielőtt elalszol?
Tapintás:
Milyen érzés a homok a talpaddal és a tenyereddel? Más, amikor nedves és más, amikor száraz? Miből formázol könnyebben várat, a vizes homokból vagy a vizes iszapból? Milyen, amikor a víz, a fűszálak, egy esőcsepp a bőrödhöz ér? Mi az amit nagyon szeretsz megérinteni? Van-e olyan tárgy vagy anyag, amit nem szeretsz?
A kérdések korlátlanul módosíthatók, mindenhol találhatunk valamit, amit érdemes megfigyelni, megtapasztalni akár az érzékszervek variálásával. Ezekkel a feladatokkal a koncentráció és kommunikációs készségek valamint a memória fejleszthetőek.
Lebegés
Térdelésben ülj a sarkadra, hunyd le a szemed, a tenyered tedd a hasadra. Képzeld el, hogy egy buborék/tollpihe/lufi/ vagy, ami fel szeretne szállni. Lélegezz lassan, és simogasd a hasadat körbe-körbe, hogy felmelegedjen.
Emelkedj fel térdelésbe, folytasd tovább a lassú légzést, és a körkörös simogatást.
Állj fel, tenyereddel melegítsd a mellkasodat, és ha lehet, még lassabban lélegezz. Képzeld el, ahogy egy szellő szárnyán repülsz.
A gyakorlat segíti, fejleszti az önirányítást, ha szorongást vagy feszültséget érez a gyermek, a légzésre figyelés és a masszázs pedig felszabadíthatja a nehéz érzések alól.
Tükörtánc
Állj szembe egy barátoddal, testvéreddel, valamelyik szülőddel! Indítsatok el bármilyen zenét, és egyezzetek meg abban, ki lesz a vezető és ki a követő. A vezető nagyon lassan kezdjen el mozogni, táncolni a zenére, a másik pedig kövesse őt, mintha a tükörképe lenne. Fontos, hogy fokozatosan gyorsuljon a mozgás, így végig együtt tudtok táncolni. Cseréljetek szerepet, hisz így tapasztalhatjátok meg mind a két oldalt.
Ez a játék az együttműködést és az empátiát fejleszti, hiszen úgy kell mozogni, hogy azt a másik követni tudja, illetve olyan mozdulatokat használni, amit a másik szívesen követ majd.
Belső időjárás-jelentés
Ha a hangulatod időjárás lenne, most milyen lenne? Esős? Viharos? Napos? Ezzel a játékkal tudatosíthatod, milyen érzések vannak benned. Ezáltal könnyebben tudod megélni őket, anélkül, hogy uralkodnának rajtad. Megtapasztalhatod, hogy a hangulatok ugyanolyan változékonyak, mint az időjárás.
Ehhez otthon akár egy táblát is készíthetünk, amin a család minden tagja megjelölheti aktuális hangulatát. Az önismeret és az önirányítás fejlődését szolgálja.
Autóban/vonaton
Nem könnyű egy hosszú út során lekötni a gyerekek figyelmét.
Utazás közben is számtalan játékot játszhatunk. A környezet megfigyelése bármilyen helyzetben előhívható. Ezenkívül kitalálhatunk egy-egy mesét közösen, akár szavanként vagy mondatonként. Gazdagíthatjuk a történetet az út során látottakkal, hallottakkal.
Iskoláskorú gyerekekkel pedig szólásokat, közmondásokat is alkothatunk szavanként, amiket aztán meg is kell magyarázni.
A szociális készségek fejlesztéséhez hatékonyak ezek a játékok. A történetek nem születnek meg, ha nincs együttműködés, vagy ha nem figyelek eléggé a másikra.
Tente, tente
A következő, elalvási rituálé segíthet otthon vagy idegen környezetben is könnyen elaludni. Számoljunk vissza a gyermekkel közösen, és mondjuk vele a mondókát!
5. Este van, fáradt nyuszika/babuska/kiskutya…vagy. Szívd be a levegőt az orrodon, és fújd ki a szádon háromszor! (Számolhatjuk közösen a légzést.)
4. Egy tündér jön, puszit ad a homlokodra.
3. Lepkékkel/sasokkal/sárkányokkal találkozol, szívd be a levegőt az orrodon kitárt karral, majd fújd ki a szádon háromszor.
2. Melegítsd fel magad, masszírozd, nyomkodd meg a karod és a vállad!
1. Fordulj vadászkutya pózba, húzd a behajlított lábaidat a mellkasodhoz, dörzsöld össze a tenyered és tedd a szemedre!
0. Teljesen megnyugodtál, hunyd le a szemed, és képzeld el, ahogy a csillagok köréd gyűlnek és vigyázzák az álmod!
Az önirányítás, önkontroll erősítésére szolgál a gyakorlat, hiszen sok kicsinek szorongást okoz az elalvást megelőző időszak. Fontos, hogy ezzel vagy ehhez hasonló rituálékkal megteremthetjük az elalváshoz szükséges biztonságot.
Szülőként a gyermekünk és a vele való kapcsolatunk fejlődése érdekében egyaránt fontos, hogy időt, energiát szenteljünk a közös játéknak. Azonban önmagunk feltöltése is nélkülözhetetlen, akár szülők vagyunk, akár nem. Találjunk időt párunkkal, barátainkkal a közös játékra, hiszen a bennünk élő gyermek megőrzése elengedhetetlen jóllétünkhöz.
Az érzelmi intelligencia fejlesztésére felnőttként is számos lehetőséget találhatunk. A fent bemutatott feladatok nagy része is átszabható. Ugyanakkor segítségünkre lehetnek az improvizációs játékok, érzelmek feldolgozását segítő tábla- vagy kártyajátékok, sőt manapság már telefonos alkalmazások is elérhetők, hogy gyakoroljuk és elmélyítsük a párkapcsolaton belüli érzelmi megnyílást.
Ha úgy érezzük, hogy nehezen tudjuk szabadjára engedni a játékos gyerek-énünket vagy túl sok a gátlás bennünk érzelmeink megéléséhez, akkor érdemes lehet fejlesztő szakemberhez fordulni, akinek segítségével a célzott feladatokkal ezek oldhatók, és az érzelmi intelligencia kompetenciák erősíthetők.
Felhasznált irodalom:
Diedrich Giles Érzelmi intelligencia Libri Kiadó Budapest 2016.
Goleman Daniel Érzelmi intelligencia Háttér Kiadó Budapest 1995.
Kádár Annamária dr. Mesepszichológia, Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban Kulcslyuk Kiadó Budapest 2012.
Kádár Annamária dr. Mesepszichológia 2. Útravaló a kényes nevelési helyzetekhez Kulcslyuk Kiadó Budapest 2014. /Szó szerinti idézet: 21. oldal/
HTG improvizációs nyitott műhely
Fotó:
Adam Winger forrás Unsplash
Vélemény, hozzászólás?